Identyfikacja wizualna to zestaw elementów graficznych i typograficznych, które kształtują unikalny wizerunek marki. To nie tylko logo, czy kolorystyka, lecz kompleksowa strategia, która komunikuje wartości marki, jej misję i charakter w spójny i przemyślany sposób. Jest ważnym narzędziem z punktu brandingu, ponieważ wpływa na to jak marka będzie postrzegana, buduje jej tożsamość oraz wyróżnia spośród konkurencji.
System Identyfikacji Wizualnej (Corporate Identity, w skrócie CI) należy do jednych z najważniejszych elementów brandingu. Branding jest często mylony z identyfikacją wizualną, jednak jest to pojęcie szersze obejmujące nie tylko logo, identyfikację wizualną ale również strategię marketingową, reklamową, promocyjną, jakość produktów i usług. Identyfikacja wizualna natomiast poprzez swoją spójność kształtuje pozytywny obraz firmy w oczach klientów, pomaga w rozpoznawaniu firmy, wpływa na zaufanie klientów do produktów lub usług marki czyli decyduje o tym jak marka będzie postrzegana. System Identyfikacji Wizualnej firmy ma szczególne znaczenie szczególnie na początku działalności firmy, kiedy zależy nam na odpowiedniej prezentacji firmy i jej promocji w celu pozyskania konkretnej grupy klientów.
Z CZEGO SKŁADA SIĘ IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Elementy identyfikacji wizualnej
System Identyfikacji Wizualnej składa się z wielu różnych elementów, w których każdy z nich odgrywa istotną rolę w budowaniu wizerunku marki. Możemy je podzielić na elementy wizualne i pozawizualne.
Elementy wizualne te są ważnym nośnikiem informacji o marce, możemy do nich zaliczyć:
- znak firmowy czyli logo lub logotyp,
- hasło przewodnie czyli slogan,
- kolorystykę firmową wykorzystywaną m.in. w materiałach promocyjnych,
- typografię firmową (krój i wielkość pisma)
- wzory materiałów drukowanych (wizytówki, ulotki, papier firmowy)
- projekty opakowań produktów,
- strój pracowników,
- wygląd strony internetowej,
- pieczątki,
- wystrój wnętrz firmowych,
- gadżety firmowe,
- szablony emaili,
- oznakowanie pojazdów
Do elementów pozawizualnych zaliczamy:
- formułę kontaktu z klientami, obsługę klientów,
- tzw. tone of voice, czyli język komunikacji w social media,
- muzykę wykorzystywaną w lokalach firmowych,
- zapachy (np. w salonach urody).
Cechy dobrej identyfikacji wizualnej
Przede wszystkim powinna być dopasowana do charakteru firmy, do tego czym i jak zajmuje się firma. Skuteczna identyfikacja wizualna powinna być zgodna ze strategią biznesową firmy, dzięki niej firma powinna osiągać swoje cele, docierać do odpowiedniej grupy odbiorców, budować profesjonalny wizerunek.
Cechy skutecznej identyfikacji wizualnej:
- spójna – obejmująca wszystkie materiały marketingowe, wypracowaną typografię i kolorystykę, wszystkie elementy identyfikacji powinny być ze sobą spójną i do siebie nawiązywać,
- dopasowana do charakteru branży przedsiębiorstwa,
- oryginalna, niepowtarzalna – nie może kojarzyć się z inną marką,
- czytelna, przejrzysta – powinna w łatwy sposób zapadać pamięć, ale i łatwo być rozpoznawalna,
- wyróżniać markę na tle konkurencji i zbudować jej silną pozycję na rynku,
- zwiększać prestiż marki, wyglądać profesjonalnie i estetycznie,
- przyciągać nowych klientów – atrakcyjne wizualnie elementy identyfikacji powinny zwracać uwagę klientów,
Wielu przedsiębiorców uważa, że identyfikacja wizualna to zbędny koszt oraz iż wizerunek marki nie ma znaczenia, nic bardziej mylnego. Identyfikacja wizualna to wizytówka firmy, jest to niezbędny element dla tych firm, które chcą się wyróżnić oraz zaistnieć na rynku oraz w świadomości odbiorców.
Ksiega Identyfikacji Wizualnej
Księga Identyfikacji Wizualnej jest dokumentem, który zawiera zapis wszystkich reguł, procedur i ustaleń związanych z identyfikacją wizualną firmy. Od Księgi Znaku odróżnia ją to, iż oprócz reguł dotyczących stosowania logo posiada wytyczne dotyczące pozostałych materiałów graficznych marki. Często nazywana jest księgą tożsamości. Dzięki niej i zawartych w niej zapisach firmy mogą stworzyć spójny wizerunek firmy oraz mamy gwarancję, że klient będzie poprawnie korzystać z logo oraz pozostałych elementów identyfikacji wizualnej.
Możemy wyróżnić:
- podstawową księgę identyfikacji wizualnej – zawiera informacje o nazewnictwie, key visual, typografii, kolorystyce, wzorach, ikonografii, stylu materiałów marketingowych.
- rozszerzoną księgę identyfikacji wizualenej – zawiera również wytyczne i zalecenia dotyczące wykonywania materiałów cyfrowych, wystawienniczych oraz drukowanych.
Podsumowując logo jest tylko jednym z elementów identyfikacji wizualnej, rozpoczynając działalność gospodarczą warto pomyśleć o spójnej identyfikacji wizualnej marki i key visual, który jest motywem przewodnim wspierającym przekaz marki.
- 2024-05-21

Autor artykułu:
Paulina Czerwińska