- Strona głowna
- Blog
- Logo czy logotyp? Jaka jest różnica?
Identyfikacja wizualna firmy to fundament, który kreuje wizerunek marki. Celem identyfikacji wizualnej jest zbudowanie tożsamości firmy, pozytywnego wizerunku, odróżnienie jej od konkurencji i zapewnienie rozpoznawalności wśród klientów. Dzięki identyfikacji wizualnej klienci poznają markę, zaczynają jej ufać a co za tym idzie korzystać z usług lub produktów marki.
Logo jest podstawowym elementem identyfikacji wizualnej zaraz po wyborze nazwy, jest symbolem marki, unikalnym znakiem graficznym, który wyróżnia markę spośród konkurencji. Wiele osób nie widzi różnicy między logo a logotypem i zamiennie stosuje oba terminy, niestety jest to błąd, ponieważ mają one zupełnie inne znaczenie, choć są ze sobą ściśle powiązane. Ściśle rzecz ujmując logotyp jest częścią logo, a logo może być logotypem, pojęcia często są mylone z uwagi na to, iż często występują jako element wspólny w identyfikacji. Aby lepiej zrozumieć różnicę miedzy logo a logotypem, wyjaśnijmy z czego składa się logo firm.
BUDOWA LOGO
Z czego składa się logo ?
Logo
Logo jest znakiem graficzny, który jest niezbędnym elementem każdej marki, identyfikuje produkt, firmę, przedsiębiorstwo, poprzez wykorzystanie różnych form graficznych ma wzbudzić określone emocje. Jego podstawowym celem jest odróżnienie marki od innych funkcjonujących na rynku firm. Wykorzystywany jest do wszelkich działań marketingowych, pojawia się na stronie www, materiałach drukowanych, social mediach, opakowaniach produktów. Powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby przyciągał uwagę, zapadał w pamięć, budował skojarzenia z marką. Logo zwykle składa się z dwóch lub trzech elementów: sygnetu, logotypu i tagline. Pełne logo to logo składające się z sygnetu i logotypu. Tagline czyli slogan marki jest elementem dodatkowym. Firmy czesto decydują się na różne warianty i dlatego możemy spotkać logo w różnych kombinacjach.
Na projekt logo może składać się:
- sygnet, logotyp, tagline
- logotyp i sygnet
- sam logotyp
- sam sygnet
Elementy logo:
Sygnet
Sygnet to symbol graficzny np. rysunek, grafika po której zwykle rozpoznajemy markę lub produkt. Często nawiązuje do cech charakterystycznych marki, działalności przedsiębiorstwa. Dobry sygnet powinien być prosty, czytelny i oryginalny. Umieszcza się nad logotypem lub po prawej stronie logotypu. Sygnet może występować samodzielnie bez pozostałych elementów znaku, gdy na produktach nie ma miejsca do umieszczenia całego logo. Sam sygnet wykorzystywany jest przez wiele znanych marek, jednak mogą sobie na to pozwolić wyłącznie marki, które posiadają charakterystyczny znak, symbol, który będzie kojarzył się z marką. Decydując się na zastosowanie samego sygnetu należy pamiętać, aby był on dość charakterystyczny i łatwo zapadał w pamięć, aby odbiorca mógł od razu go rozpoznać.
Przykłady zastosowania samego sygnetu:

Logotyp firmy
Logotyp jest jednym z elementów logo, jest to forma tekstowa, zapis nazwy marki mający postać graficzną, który pozwala na jej zidentyfikowanie. Jak widzimy logotyp jest częścią logo i jest odpowiednio zaprojektowanym tekstem, który reprezentuje nazwę marki. Tworzenie logotypu polega na dobraniu odpowiedniego fontu, stylu, układu, koloru. Projekty logotypów często występują samodzielnie, logotyp funkcjonuje wtedy jako pełne logo, jest często wykorzystywany bez pozostałych elementów znaku, co może wprowadzać w błąd i prowadzić do utożsamiania logo z logotypem. Niektóre popularne marki zrezygnowały z sygnetu i używają wyłącznie projektu logotypu np. Coca-Cola, Google, Disney, Zara, Reserved, Canon, Avon. Projektowanie logotypów sprawdzi się np. w przypadku marek odzieżowych, firm które chcą wykorzystać imię i nazwisko, w branży finansowej, prawnej.
Pozostałe przykłady zastosowania samego logotypu:

Tagline
Tagline to krótki chwytliwy slogan, motto firmy, kilkuwyrazowe hasło reklamowe, które ma kojarzyć się z firmą lub produktem, jest dodatkowym elementem, zwykle umieszczonym pod logo. Ma charakter informacyjny i marketingowy, często informuje odbiorców czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje lub podkreśla kluczowe cechy, atrybuty produktu lub usługi, jego zadaniem jest wzmocnić wizerunek marki, podkreslić korzyśc jaką daje skorzystanie z oferty. Tagline nie występuje samodzielnie, stanowi uzupełnienie do logo firmy.
Przykłady zastosowania tagline:

- 2024-03-08

Autor artykułu:
Paulina Czerwińska