PROJEKTOWANIE LOGO
Tworzenie logo. Zasady tworzenia logo firm.
- Strona głowna
- Blog
- Tworzenie logo. Zasady tworzenia dobrego logo.
Dobrze zaprojektowane logo jest ważną częścią działań marketingowych podejmowanych przez firmy, dlatego ważne jest aby powierzyć stworzenie znaku profesjonaliście.
Projektowanie logo wymaga od jego twórców stosowania pewnych zasad, dzięki którym logo będzie uniwersalne, zaprojektowane w przemyślany i staranny sposób oraz będzie łatwe do zapamiętania przez odbiorców marki.
Jakie powinno być logo? Jak stworzyć dobre logo firmy? Oto podstawowe zasady tworzenia loga.
1. Prosty projekt logo - less is more
Logo ma być lekkie, proste i czytelne zgodnie z zassadą „less is more”. Prostota i minimalizm w tworzeniu logo sprawią, że znak będzie bardziej czytelny i zrozumiały dla odbiorów, jednocześnie będzie łatwiej zapadał w pamięć. Proste logo jest łatwe do zapamiętania i rozpoznania marki, ma więc wpływ na większą rozpoznawalność marki wśród klientów. Odbiorca nie może się zastanawiać, co symbolizuje logo, nie ma czasu na jego analizę. Warto więc zrezygnować z nadmiaru ozdobników i stosowania wielu szczegółów, które po zmniejszeniu sprawią, że logo może być niewyraźne, mało czytelne. Ilość stosowanych kolorów dobrze jest ograniczyć do 2-3, dotyczy to również liczby czcionek użytych w znaku, najlepiej używać maksymalnie dwóch fontów.

2. Uniwersalne logo
To bardzo istotna zasada, według której logo firmy powinno dobrze prezentować się na każdym nośniku, np. na wizytówce, koszulce, gadżetach reklamowych, stronie internetowej czy stopce email.
Powinno być czytelne i dobrze widoczne zarówno w małych formacie, na wymagających polach eksploatacji np. grawer na pendrive, jak i na dużych wielkoformatowych powierzchniach np. billboard lub baner reklamowy.
Logo zawsze powinno być tworzone w dwóch formatach: wektorowym używanym do druku jak i rastrowym przeznaczonym do Internetu. Klient powinien więc otrzymać logo wektorowe jak i logo rastrowe.
3. Oryginalny projekt logo dla firm
Każde logo powinno być unikalne, oryginalne oraz jedyne w swoim rodzaju. Oryginalne logo, to takie, które nie jest wzorowane na innych, już stosowanych wzorach, schematach ale wyróżnia się kreatywnością. Dlatego warto podczas tworzenia logo mieć głowę otwartą na nowe pomysły i jednocześnie zwracać szczególną uwagę na to, aby projekt logo odróżniał się od już istniejących znaków innych firm. Niestety często okazuje się, że pomysł na logo już został wcześniej wykorzystany przez innych projektantów, dlatego trzeba upewnić się że stworzone przez nas projekt jest wyjątkowy i niepowtarzalny.
Dobrym przykładem oryginalnego logo jest wykorzystanie negativ space (negatywnej przestrzeni).
4. Ponadczasowe logo dla firmy
Ponadczasowe logo to logo, które nie ulega trendom i pomimo upływu czasu nadal skutecznie funkcjonuje na rynku z czasem nabierając coraz większego znaczenia. Najpopularniejsze znaki funkcjonują od kilkudziesięciu lat i nadal przechodzą jedynie mały lifting. Tworząc projekty logo firmy miejmy na uwadze, że trendy w projektowaniu często ulegają zmianom i kierowanie się aktualnie panującą modą może spowodować, że za jakiś czas znak będzie przestarzały i przestanie nam się podobać. Wtedy może nastąpić konieczność jego zmiany, co wiąże się z wysokimi kosztami, ponieważ zmiana nie dotyczy tylko samego logo, ale również pozostałych stworzonych do tej pory elementów identyfikacji wizualnej.

5. Jasne w przekazie projekty logo
Logo powinno być zrozumiałe dla odbiorcy marki oraz oddawać charakter marki i rodzaj prowadzonej działalności. Projektant logo powinien wziąć pod uwagę odbiorców przedsiębiorstwa, ich gust, upodobania, potrzeby i jednocześnie zwrócić uwagę na najważniejsze informacje o marce lub produkcie, które będą budowały pozytywne skojarzenia z marką. Dlatego istotną rolę odgrywa tu kolorystyka, typografia oraz pozostałe elementy graficzne logo, które powinny być dostosowane do odpowiedniej grupy docelowej i uwzględniać charakter marki i jej wartości.
- 2024-03-05

Autor artykułu:
Paulina Czerwińska
- projektant logo, projekty logo