Strona internetowa jest wizytówką każdej firmy, dlatego powinna nie tylko dobrze wyglądać ale również być intuicyjna, użyteczna i zawierać zestaw kluczowych elementów. Elementy te są spotykane na większości stron www i są niezbędne, aby poprawić funkcjonalność strony a co za tym idzie wrażenia użytkownika z jej korzystania.
NIEZBĘDNE ELEMENTY NA STRONIE INTERNETOWEJ
Podstawowe elementy stron www
Tworząc stronę www od podstaw bez względu na jej rodzaj powinniśmy pamiętać o zachowaniu pewnej struktury strony internetowej i określonych standardów, które są znane użytkownikom, tak aby nie wprowadzać ich w błąd, gdyż strona może w ten sposób stracić na efektywności. Należy pamiętać, że strony internetowe są tworzone dla grupy odbiorców czyli użytkowników i aż w 93% dla robotów wyszukiwarek, dlatego ważne jest aby budowa strony internetowej wskazywała gdzie się znajdują.
Header, nagłówek z logo i menu strony
Podstawowym elementem każdej strony jest header czyli nagłówek, na który składa się logo (zwykle umieszczone w lewym górnym rogu) oraz menu. Logo powinno być dobrze zaprojektowane, czytelne i widoczne, ponieważ jest to ważny element strony internetowej i to właśnie z logo firma będzie kojarzona. Logo powinno być aktywne oraz prowadzić do strony głównej.
Oprócz logo w nagłówku powinno znaleźć się również menu strony, najlepiej aby menu było proste, lekkie, nie obciążajcie strony. Możemy wyróżnić menu boczne (znajdujące się po lewej stronie lub prawej stronie witryny, przykład: Allegro), menu poziome oraz menu hamburgerowe. Menu poziome najlepiej sprawdzi się na stronach korporacyjnych, firmowych. Niekiedy stosowane jest również menu w postaci hamburgera, ale nie sprawdzi się to na niektórych stronach internetowych, szczególnie gdy odbiorcami są mniej nowocześni użytkownicy. Menu hamburgerowe jest głównie używane w responsywnej wersji strony internetowej.
Oprócz logo i menu często możemy spotkać w nagłówku również wyszukiwarkę, przycisk CTA (Wyślij, Skantaktuj się, Zadzwoń) oraz ikony prowadzące do mediów społecznościowych.
Sekcja Hero image
Jest to pierwsza zaraz po nagłówku widoczna część witryny, którą użytkownik widzi po załadowaniu się strony internetowej w przeglądarce. Tutaj umieszcza się najważniejsze komunikaty dla odbiorcy w formie nagłówka (hasło lub slogan) oraz treść nawiązującą do działania oraz przycisk Call to action (CTA). W sekcji tej w tle umieszcza się pojedyncze statyczne obrazy, slider, video lub zamiast tła wykorzystuję się animacje, samą typografię, najważniejsze aby całość była spójna z charakterem strony. Sekcja hero ma za zadanie przyciągnąć uwagę użytkowania, nakłonić go do dalszej interakcji ze stroną, zakupu produktu lub usługi czy też zapamiętanie marki.
Przyciski Call to action (CTA)
Kolejnym niezbędnym elementem każdej strony www są przyciski CTA – oznaczające wezwanie do działania. Przyciski CTA mają nakierować użytkowników do podjęcia jakiegoś działania i pomagają w nawigacji po stronie. Mogą być umieszczone w kilku częściach strony a cel do jakiego są wykorzystywane może być różny. Może to być np. zapis do newslettera, przejście na inną stronę, wysłanie formularza, skorzystanie z promocji itp.
Elementy te powinny się wyróżniać i zawierać prosty przekaz np. zobacz więcej, zapisz się, pobierz, zamów teraz, poznaj szczegóły. Treść przycisku musi być jasna i zrozumiała dla użytkownika strony. Powinna zachęcać do podjęcia działania ale też informować co się stanie, gdy klikniemy w przycisk.
Formularz kontaktowy
Formularz kontaktowy nie jest obowiązkowym elementem na stronie internetowej, lecz jest sprawdzonym sposobem na przesłanie danych kontaktowych, zapisanie się do newslettera, wysłanie zapytania, jest to jedna z najpopularniejszych form kontaktu. Dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy to ważny element, który może zwiększyć liczbę zapytań użytkowników strony, jest potężnym narzędziem umożliwiającym szybkie nawiązanie kontaktu. Na stronach www możemy spotkać proste formularze z polem: imię, nazwisko, e-mail lub telefon po bardziej rozbudowane, ze szczegółowymi zapytaniami. Zwykle formularze kontaktowe umieszcza się na dole strony lub w sekcji hero, na podstronie Kontakt.
Footer czyli stopka strony
Elementem znajdującym się na dole strony i kończącym stronę internetową jest stopka czyli footer. Obok menu jest jednym z najważniejszym elementów strony, stanowi kolejną nawigację do strony, jest bowiem wyświetlana na każdej podstronie. W tej sekcji często umieszcza się również najważniejsze informację o firmie, dane kontaktowe: adres, e-mail, telefon. Mogą tu się znaleźć także: logo witryny, mapka Google z położeniem firmy, polityka prywatności, regulamin sklepu, polityka cookies oraz odnośniki do mediów społecznościowych.
- 2024-05-27
Autor artykułu:
Paulina Czerwińska
- strona internetowa, strony internetowe, strony www, tworzenie stron internetowych